De Kettlebell en de voordelen

20160409_163302

Intro

Kettlebell training is een klassieke vorm van krachttraining waarvan de oorsprong te vinden is in de 18e eeuw en toegepast werd door Russische militairen. Kettlebell training is onlangs herontdekt en sindsdien in populariteit alsmaar toegenomen. Niet alleen maar krachtsporters, maar ook atleten die op zoek zijn naar sportspecifieke training weten de weg naar de kettlebells vaker te vinden. Deze workout is geen hype, maar een wetenschappelijk onderbouwde training waarvan bewezen is dat het de kracht, snelheid, coördinatie en core stability (stabiliteit van de rompspieren) verbetert.

Wat zijn de voordelen van kettlebell training?

Wat kettlebell training zo aantrekkelijk maakt is de hoeveelheid spieren die je tegelijkertijd traint. Dit maakt het een efficiënte methode voor een effectieve workout. Bij veel van de oefeningen train je de benen, rug, buikspieren, armen en schouders. Het bevordert niet alleen je spierkracht. Doordat je vele spieren tegelijkertijd inzet neemt ook je uithoudingsvermogen enigszins toe. Met recht kun je spreken van een ‘total body workout’. Afhankelijk van je lichaamsgewicht en je trainingsintensiteit verbrand je ongeveer in dertig minuten al snel 400 calorieën.

Diversiteit: Dit is wellicht het grootste voordeel van de kettlebell. Met 1 voorwerp kan je vrijwel alle spieren en spiergroepen trainen op een juiste manier. Verder in dit artikel geef ik je een link met de verschillende oefeningen.

Zelf ben ik wel eens te vinden in de sportschool en niets is vervelender dan dat je moet wachten voordat je van een bepaald toestel gebruik kan maken. Door dit wachten raak je uit de “flow”. Natuurlijk kan je wel eerst een ander toestel gebruiken, echter je wilt altijd je eigen volgorde aanhouden:)

Thuis trainen: Ook dit vormt af en toe voor mij een probleem. De grootste blokkade die er is om niet naar de sportschool te gaan is de moeite die je ervoor moet nemen voordat je in de sportschool bent. Tas pakken, op de fiets, omkleden en na 30 minuten zit je pas achter het eerste toestel.

Wanneer je zelf een kettlebell hebt (met de juiste oefeningen) kan je hetzelfde resultaat bereiken als in de gym (behalve cardio training natuurlijk). Schuif je tafel of bed iets opzij en je hebt je eigen sportschool in huis! Daarnaast scheelt het ook nog abonnementsgeld:)

Snel trainen: In de sportschool ben je toch snel meer dan een uur bezig voordat je de juiste spiergroepen hebt getraind. De oefeningen van de kettlebell zijn eenvoudig te leren en daarnaast ook nog eens effectief.

Wanneer je ongeveer 25 minuten uittrekt heb je voldoende tijd om alles te trainen. Het zijn steeds kleine maar krachtige beweging die je uitvoert, dit maakt de kettlebell zo effectief.

Toegankelijkheid: De kettlebell is verkrijgbaar in verschillende gewichten. Dit betekent dat het erg toegankelijk is. Zelf voor iemand die nog nooit een vorm van “sport” heeft gedaan is het een ideale uitvinding. Er zijn ook kettlebells verkrijgbaar van 4 kilo, ideaal voor de beginnende sporter.

Meer uitdaging? Ze zijn zelf verkrijgbaar in de 48kg. Genoeg uitdaging neem ik aan. Ook de oefeningen die je kan doen variëren van “licht” tot “zwaar”. Zodoende is het voor iedereen toegankelijk, eenvoudig te gebruiken en uit te voeren.

kettlebell training

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*
*